vrijdag 18 januari 2008

Word ik nog gehoord? Ben ik nog op tijd? Hallo SP bent u daar?

Nr. 12 Uitschrijving door telemarketeer en niet door consument zelf

In mijn blog van gisteren gaf ik al aan dat ik zou terugkomen op de "claim to fame" van de SP over het punt dat telemarketeers zelf direct aan de telefoon de inschrijving in het bel-me-niet register zouden moeten doen. Maar is al dat gejuich op de website wel terecht? Hieronder zal ik aantonen dat dat nog wel eens een wat voorbarige reactie kan zijn. Ondanks het feit dat komende dinsdag (22 januari) pas gestemd zal worden over de amendementen en de moties, voelt de SP zich nu al gesterkt door een kamermeerderheid. Ik denk dat ze daar uiteindelijk ook op kunnen rekenen. Hieronder som ik graag de implicaties op, die dit amendement met zich meebrengen:

1) De uitschrijving dient altijd door de consument zelf gedaan te worden omdat de consument anders nooit de garantie heeft dat deze niet meer telefonisch wordt benaderd. Wanneer de telemarketeer dit zou doen, kunnen er fouten in de invoer sluipen. De consument heeft geen enkele garantie dat de inschrijving goed wordt uitgevoerd.

2) Uitschrijven door een telemarketing agent sluit elke vorm van mogelijke deelblokkades uit en beperkt uiteindelijk de opzet van het register. Een consument zou mogelijk willen kiezen voor uitschrijving op brancheniveau. Misschien vind een consument het bijvoorbeeld niet erg als een goede doelinstelling belt, maar wil deze alleen verstoken blijven van benadering door pensioenverzekeraars. Het register wordt zo wel erg star.

3) Wanneer het mogelijk is voor een willekeurige derde om de uitschrijving voor een ander te doen zal dit onherroepelijk leiden tot wantoestanden en concurrentievervalsing. Hier kan het voorbeeld van Britisch Telecom worden aangedragen, die getracht hebben hun klanten van de markt af te schermen door ze structureel aan de TPS (Telephone Preference Service = Het Engelse filter) toe te voegen. Hiermee sluiten ze één marketingkanaal immers volledig af. Dit zal de liberalisering in de diverse markten (zorg, telecom, energie etc.) ernstig aantasten. De liberalisering is immers op grote schaal effectief begonnen nadat telemarketing als wervingkanaal werd ingezet. Gevestigde partijen zullen hun huidige klanten dit gaan bieden (waarschijnlijk low level) of ze zelfs zonder hun medeweten toevoegen. Redelijk nieuwe toetreders zullen hun verworven klanten ook direct willen beschermen en innovatieve nieuwkomers zullen geen kansen meer hebben om marktaandeel te vergaren. Het toevoegen van klanten aan het register zal absoluut in kleine aantallen gebeuren, waardoor controle hierop onmogelijk wordt. Ze zullen natuurlijk geen 10.000-den tegelijk toevoegen.

4) Anderzijds zou het natuurlijk ook goed mogelijk kunnen zijn dat nieuwe aanbieders/toetreders toch op zoek gaan naar manieren om toch klanten per telefoon te verwerven. Alle telemarketing zal dan worden uitgevoerd door partijen met een bedenkelijke reputatie, die zich niet gebonden voelen aan wet- en regelgeving. Deze partijen opereren vaak low level en organiseren zich dusdanig dat controle onmogelijk zal zijn. Daarnaast is het zeer wel mogelijk dat werving bijvoorbeeld zal geschieden vanuit het buitenland (bijvoorbeeld vanuit Marokko of Turkije) ver buiten de scope van de OPTA. Ontdubbelen met een wettelijk register is dan niet meer verplicht, omdat de wetgeving van het vestigingsland geldt. Dit laatste zal consumentenirritatie juist verder aanwakkeren. Van dit punt kunt u natuurlijk zeggen dat het uiteindelijk de opdrachtgever is, die aangepakt kan worden. Deze kan zich echter natuurlijk ook in het buitenland vestigen.

5) Een consument kan zonder zijn medeweten worden toegevoegd.

6) Ik ben geen jurist, maar ik twijfel sterk aan de juridische basis voor dit punt in verband met de wet op de privacy. Het is immers zo dat een telemarketingbureau vertrouwelijke consumenteninformatie aan een ander register gaat toevoegen. Dit mag alleen als de consument hier expliciet van af weet en hier toestemming voor heeft gegeven. Dit laatste kan niet worden gecontroleerd.

De SP heeft last van scoringsdrang, zoveel is duidelijk, het maakt eigenlijk niet uit wat de lange termijn effecten zijn. Dat zien we dan wel weer. Jammer!En....over twee jaar staat hier op deze plek maar één zin: I told you so.

Geen opmerkingen: