Vandaag stemt de tweede kamer over het wetsvoorstel van Heemskerk en de bijbehorende amendementen en moties. In een ultieme poging alle mogelijke bijbehorende gevolgen onder de aandacht te brengen bij de kamerleden, die het lot van de telemarketeers zullen gaan beslechten, heeft DDMA gisteren een grondige argumentatie aangeleverd die aantoont dat de bepalingen in de amendementen veel meer voeten in de aarde hebben en zelfs risico's met zich meebrengen dan de diverse dames en heren politici kunnen vermoeden. Ik wens de kamer veel wijsheid toe vandaag.
Bijlage DDMA brief:
Aan de Leden van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Amsterdam, 20 januari 2008
Dames en heren,
Betreft: aanvulling op de brief van de staatssecretaris van 18 januari
In aanvulling op de brief van staatssecretaris Heemskerk d.d. 18 januari 2008 inzake het wetsvoorstel Wijziging van de Telecommunicatiewet (30661) brengen wij graag de volgende zaken nog onder uw aandacht.
Amendement 12 van het lid Gerkens. Tijdens een telemarketing gesprek moet de gelegenheid geboden worden tot directe opname in het ‘bel me niet’ register.
Wij ontraden dit amendement.
1. Concurrentievervalsing. Engeland is ons voorgegaan. Daar is het inschrijven door derden enkele jaren geleden mogelijk gemaakt. En zie de gevolgen. British Telecom heeft getracht hun klanten van de markt af te schermen door ze structureel aan de TPS (het Engelse Infofilter) toe te voegen. Als de betrokkene al klant is, mag dit bedrijf altijd bellen. Maar anderen mogen het dan niet meer. Hiermee sluit u een marketingkanaal volledig af.
Gevestigde partijen zullen hun huidige klanten dit gaan bieden. Gevolg: innovatieve nieuwkomers krijgen geen kans om consumenten telefonisch te benaderen.
2. Wanneer de telemarketeer inschrijft, worden eerder fouten in de invoer gemaakt dan wanneer de consument het zelf doet. Een typefout in een telefoonnummer is zo gemaakt. Staat er eenmaal een verkeerd nummer, dan is iemand anders geblokkeerd.
3. Er is veel vraag naar deelblokkades: om alleen voor specifiek aangegeven producten en diensten niet gebeld te worden. Bijvoorbeeld een burger vindt het prima als een Goede Doeleninstelling belt, maar wil niet gebeld worden voor pensioenen. Uitschrijven door een telemarketingagent sluit deelblokkades uit. Het register wordt star.
4. Is dit juridisch wel doordacht? Een derde partij, die vertrouwelijke gegevens van een burger invoert in een register? Er bestaat een groot risico dat dit juridisch aanvechtbaar is.
5. Door het aannemen van het amendement kan een ongewenste ontwikkeling worden gestimuleerd: het doen van inschrijvingen kan commercieel geëxploiteerd worden.
6. Nieuwe aanbieders gaan op zoek naar andere manieren om klanten per telefoon te werven. Bijvoorbeeld vanuit het buitenland, ver buiten de controle van de brancheorganisatie en de OPTA.
Amendement 13 van het lid Gerkens. Binnen vierentwintig uur na aanmelding mag iemand niet meer gebeld worden.
Wij ontraden dit amendement.
Telemarketingbedrijven werken altijd met meerdere databases, tot meer dan 100 verschillende databases tegelijk. Het is onmogelijk voor telemarketingbedrijven om binnen 24 uur hun data te schonen met nieuwe invoer in het register.
De houder van het register zou in bovenstaand geval elke dag alle nieuwe toevoegingen moeten uitleveren. Hij heeft dan geen tijd de toevoegingen behoorlijk te controleren en te valideren. Ook al vindt de uitlevering via online presentatie plaats. Dit verhoogt de kans op fouten en zal de consumentenirritatie verergeren.
Amendement 14 van het lid Gerkens. De opname in het ‘bel me niet’ register is van onbepaalde duur.
Wij ontraden dit amendement.
In Engeland hebben ze onbepaalde duur ingevoerd en daar hebben ze spijt van. Wat ze over het hoofd gezien hebben, is dat telefoonnummers hergebruikt kunnen worden na een verhuizing. Op deze wijze komen huishoudens in het register terecht die er niet in willen staan.
In Canada, Verenigde Staten en Australië, is de duur van een inschrijving drie of vijf jaar.
Amendement 16 van de leden Van Velzen en Gesthuizen. Oproep om het mogelijk te maken dat je bij aansluiting van een nieuw telefoonabonnement direct de mogelijkheid krijgt om je in te schrijven bij het ‘bel met niet’ register.
Wij ontraden dit amendement.
Elke traditionele aanbieder van telefoonaansluitingen zal hier enorm blij mee zijn. Elke nieuwe aansluiting is namelijk van hen. De nieuwe klant kan direct afgesloten worden van de markt. Dit kan toch niet de bedoeling zijn van een geliberaliseerde markt.
Hoogachtend,
Tom Kok
Voorzitter DDMA
maandag 21 januari 2008
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten